Helaas, uitverkocht. Wil Arnold het magazijn checken? Graag Arnold! 5 Minuten, 10 minuten, na 15 minuten zweeft het hoofd van Arnold pas weer boven de schappen uit. Waar was je nou?! “Ik had pauze.” Maar op zijn steekwagentje: de Etna NoFrost. Super! Bij de servicedesk beneden kan ik met de bon betalen en hem meenemen. Driehonderd mensen met een bon. Daar is Arnold met mijn Etna NoFrost op z’n steekkarretje. “Arnold! Even betalen!” Arnold: “Helaas, dit is niet mijn afdeling.” “Doe niet zo flauw man, hou even dat pinapparaat tegen m’n telefoon dan kan ik door!” Beveiliging: “Meneer, dit is onveilig gedrag, u kunt aansluiten of u wordt verwijderd”.
Uur later. Ene Amir vraagt hoe ik hem wil meenemen? “Ik gebruik dat steekkarretje wel even, breng ik 'm zo terug.” Amir: “Dan moet u uw legitimatie achterlaten.” Shit, heb ik niet bij me. “Dat is wel verplicht in Nederland hè?” 18.00 uur thuis. Bekaf. Vriezer past niet op oude plek, ik duw hem in de garage, haal de tompoucjes bij de buren op, stekker erin, klaar. Volgende ochtend: hele plas roze smurrie op de garagevloer. Ik check het label, het is geen vriezer maar een koelkast! Klantenservice bellen. Chantal: “Hè wat vervelend. Maar in onze verkoopvoorwaarden staat wel dat we adviseren om de aankoop te controleren voordat u de winkel uitloopt. We kunnen hem wel omruilen.” Top, ik kom eraan!
Chantal: “Zo werkt dat niet. We moeten eerst de oude koelkast ophalen en pas als we die binnen hebben kunnen we een nieuwe vriezer brengen. Dat wordt eind deze week. Maar - en ik mag dit eigenlijk niet zeggen - u kunt ook online een nieuwe vriezer bestellen, die wordt dan met spoedbezorging vandaag al geleverd en dan maken we aparte afspraak voor het ophalen van de koelkast later deze week.” Super! Ik bestel de nieuwe vriezer, inmiddels weer € 289. Oude koelkast zet ik buiten in het fietsenhok. Donderdag, vrachtwagen voor de deur, chauffeur stapt uit: Arnold!? “Ja, nieuwe functie, maar eerst pauze.” Kwartier later. Arnold kijkt van het apparaat naar z’n bon. “Hier staat dat ik een vriezer moet ophalen, maar dit is een koelkast. Die kan ik niet meenemen.”
Bellen naar Klantenservice, Chantal! “Die werkt hier niet meer, u spreekt nu met Amir.” Huh, Amir? “Ja, promotie. Maar goed, afgeprijsde apparaten moet u zelf terugbrengen.” Prima! Koelkast weer in auto, terug naar de servicedesk. “Chantal?! Wat doe jij hier?” Chantal: “De Klantenservice moest inclusiever, dus ik moest ruilen met Amir.” Logisch. “Enfin, ik kom deze terugbrengen.” Moeilijke blik: “Zijn dat slagroomsporen? Gebruikte artikelen kunnen wij helaas niet terugnemen.” Ja, en nu? “U kunt het beste de klantenservice bellen.” Ik bel. “Arnold!? Wat doe jij… laat maar. Zette je me nou in de wacht?” Arnold: “Ja, pauze. Voor we verder gaan, mag ik straks nog een paar vragen stellen voor ons klanttevredenheidsonderzoek?” Natuurlijk Arnold, heel graag zelfs.
Richard Kemper
Instagram @richardkemper